SEO för e-handel 2023: trender och strategier

Skribent: Alexander M. Sandvik Mar 02 2023 September 20, 2023

SEO för e-handel 2023: trender och strategier

SEO, eller sökmotoroptimering, är nu en väsentlig del av en marknadsföringsstrategi för alla e-handelswebbplatser. Och det är också ett område som förändras alltmer snabbare tack vare utvecklingen av olika nya teknologier såsom röstsökning, artificiell intelligens och utvecklingen av moderna mobila enheter. Google och andra sökmotorer spelade en nyckelroll i detta. Det kan förväntas att förändringarna kommer att bli ännu snabbare under 2023. Så hur kommer SEO för e-handel förändras i 2023?

I denna artikel diskuterar vi några av de viktigaste trender inom SEO-utvecklingen i 2023 samt vilka SEO-strategier experter rekommenderar att alla inom e-handel utnyttjar i framtiden.

SEO-trender i 2023: detta kan vi förvänta oss

Nedan hittar du några av de viktigaste trender inom SEO för e-handel som förväntas pågå under hela 2023 och framåt.

Nyckelord blir mindre viktiga än semantisk sökning

Denna poäng kommer nog vara en överraskning för många, vilket är helt förståeligt – när allt kommer omkring, nyckelord har varit huvudmantran inom SEO-världen under många år. Men sanningen är att nyckelorden leder till ofullkomlig sökning.

Nu är det dags för en semantisk sökning. Sökmotorer utvecklas och fokuserar inte längre bara på sökning efter nyckelord utan på själva förfrågningen. Google, som för fem år sedan hade inte haft en chans att meningsfullt svara på en komplicerat fråga, blir smartare för varje dag. Därför bör du fokusera på att öka det semantiska värdet av dina texter. Optimera genom att strukturera ditt webbsideinnehåll väl och komma fram med tydliga meningar och meningsfull intern länkning av ditt webbplatsinnehåll.

Tar vi Classiccollection som säljer mattor online. De har förstått att det finns ett helt annat sökbeteende än enbart sökningar på exempelvis mattor. Givetvis driver dessa primära sökord in stora mängder trafik, men kan du snappa upp sök runt dessa primära sökord och dessutom framgångsrikt kan du snart se effekten av denna typ av optimering.

Den växande populariteten för röstsökning kommer också att bidra till att användning av sökorden minskar. Tack vare Google Assistant, Siri eller Alexa kommer folk att klicka mindre, och för att optimera för röstsökning måste du optimera för fullsatssökning.

Så, sammanfattningsvis, för att hitta denna artikel, folk kommer att skriva “Vad kommer SEO-trender att vara i 2023?” istället för “SEO-trender 2023” i en sökmotor.

Användarvänlighet:
maskiner kommer att gilla allt du gör med människor i åtanke

UX, som översätts som en användarupplevelse, har alltid varit viktigt. Men det kommer att bli ännu viktigare under 2023 eftersom det kommer att ha stor inverkan på sökmotorresultaten. Google-sökning kommer nu att ta hänsyn till många fler UX-mätvärden än förut och fokusera mer på att människor ska ha en trevlig upplevelse när de besöker en webbplats. I andra ord, Google kommer att titta på saker såsom sidladdningstid, tydlighet, tillgänglighet på olika enheter och så vidare.

Detta blir allt viktigare när du kommer upp i större skalor. Företag så som Renta.se som arbetar med maskinuthyrning. Har förstått att synas på internet kan innebära en fantastisk möjlighet till att öka sin andel av den totala marknaden. Genom att vara agil på internet kan du vinna mycket.

När det gäller SEO för e-handel och enheter så är det absolut nödvändigt att din webbplats är optimerad för smartphones. År 2025 uppskattar man nämligen att tre fjärdedelar av människorna bara kommer att vara online via smartphones.

Videoinnehåll föredras av sökmotorer

Innehållet kommer att fortsätta att vara kung, särskilt när det gäller det visuella, alltså video och bilder. Google, som håller på att upprepa gång efter gång att bra visuellt innehåll är viktigt för bra sökrankning, definierar kvalitet enligt EAT-principen:

  • Expertis
  • Auktoritet
  • Pålitlighet

Dessa tre faktorer är därför de viktigaste. Glöm inte heller att stödja dina påståenden med siffror, data, fakta. Länk till ansedda webbplatser. Försök att sådana webbplatser länkar till din sida. Välj också lämplig mediatyp beroende på din målgrupp.

Och när man talar om videor är det värt att notera att videoinnehåll kommer att bli väsentlig för sökrankning och även överträffa alla andra former av informationshämtning under de kommande åren. Om du bestämmer dig för att ladda upp innehåll till YouTube så måste du lägga till nyckelord under det.

Bilder blir också mer och mer viktiga i din sökning. Om du inte har optimerade produktfoton är det dags att fixa det. Fler och fler människor använder bilder för att söka efter produkter, få information och börja handla.

Artificiell intelligens kommer att spela enallt viktigare roll i SEO

Artificiell intelligens (AI) är maskinernas förmåga att efterlikna mänskliga förmågor. Sökmotorer lär sig av de uppgifter de får genom att utvärdera människors beteende på internet.

År 2015 lanserade Google RankBrain som förbättrar sökresultatens relevans och syftar till att ta reda på avsikten bakom mer komplexa sökfrågor, följd av BERT-algoritmen som lanserades år 2019 och som liknar RankBrain. BERT är en djupinlärningsalgoritm för naturlig språkbehandling, som hjälper sökmotorn att bättre förstå innebörden och ordsammanhanget som matas in i sökningen och att tilldela relevanta resultat till sökfrågor.

Googles nya SMITH-algoritm bör förstå långa sökfrågor och stora texter ännu bättre än BERT-algoritmen. BERT förstår enstaka ord inom en meningskontext, medan SMITH förstår enskilda avsnitt i sammanhanget av hela texten. Men använder Google ens SMITH-algoritmen? De säger vanligtvis inte vilka specifika algoritmer de använder i olika sammanhang, så tills de officiellt förklarar huruvida de använder den här nya algoritmen för att förstå textavsnitt på en webbplats eller inte så får vi bara spekulera om det.

Röstsökning påverkar
formen på sökfrågor

Det växande intresset för röstsökning har pratats om länge, men Google förbereder fortfarande stöd för röstsökning på europeiska språk, inklusive svenska.

Röstsökning är dock en viktig del av SEO för e-handel redan idag. Röstsökning liknar naturlig konversation, och långvariga uttryck är vanligare, medan när människor skriver in sin fråga skriftligen tenderar de att uttrycka sig mer sparsamt. Du kan till exempel använda röstsökning för att säga “Vilka är de nya SEO-trenderna för 2023?”

Mobilvänlighet: smartphonen kontra datorn

Under 2018 meddelade Google att de började migrera webbplatser till mobilvänlig indexering. Robotar har börjat skilja mellan mobil- och stationära webbsideversioner, med mobilversionen som huvudversion för indexering. År 2025 förväntas nästan 75% av användarna enbart surfa på nätet via mobila enheter så du borde använda mobilanvändbarhetstestet för att se hur enkelt en besökare kan använda din webbplats på en mobil enhet.

Innehåll som följer EAT-faktorer kommer att placeras högre upp

Innehållets kvalitet är avgörande för att placeras högst upp i sökningen. Men vad betyder “kvalitet” exakt för Google? Som vi redan har nämnt så måste innehållet uppfylla EAT-kriterierna, alltså expertis, auktoritet och pålitlighet. Dessa faktorer hjälper till att avgöra om webbplatsen har högkvalitativt innehåll och är särskilt relevanta för “Your Money, Your Life” (YMYL) -aktiviteter, såsom hälsovård och ekonomi.

  • Expertis: Du förstår vad du skriver om och kan bevisa det. Google använder olika verktyg för att avgöra om så är fallet eller inte.
  • Auktoritet (eller behörighet): Du betraktas som en värdefull kunskapskälla inom ett visst område på grund av innehållet du skapar samt av experter inom ditt område som anser det så värdefullt att de hänvisar till eller citerar det.
  • Pålitlighet (eller trovärdighet): Din webbplats är säker och enkel att använda. Dina uppgifter kan man lita på. Du är uppriktig och du bor på en riktig adress.

Värdefullt innehåll som svarar på de frågor som din publik letar efter

Innehållet du skapar och delar med din publik är en del av din digitala identitet. Det hjälper dem som läser eller tittar på det förstå vem du är, varför du gör det du gör och vilka värden du har som människa och expert. Sådant innehåll är det primära sättet att bygga upp din online identitet och ett gott rykte samt skapa förtroende utan vilket ingenting kan hända.

För att allt detta ska fungera ska du:

  • Vara konsekvent i det innehåll du skapar, i din kommunikationston samt frekvensen för publiceringen
  • Publicera trovärdigt innehåll
  • Vara en expert inom ämnet

Core Web Vitals eller användarintryck är viktigt

I maj 2023 kommer Google att införa en ny klassificeringssignal, som inkluderar Core Web Vitals-mätvärden, tillsammans med befintliga användarupplevelsessignaler. Core Web Vitals-mätvärden kommer endast att användas i mobilsökning.

Core Web Vitals-rapporten visar hastigheten på din webbplats baserat på användningsdata i verkligheten: de tar hänsyn till hastigheten, responsen och den visuella stabiliteten i sidlayouten:

  • Largest Contentful Paint (LCP) anger hur lång tid det tar innan webbsidan har laddas för användaren.
  • First Input Delay (FID) anger tiden från användarens första interaktion med sidan till när webbläsaren svarar på den interaktionen
  • Cumulative Layout Shift (CLS) anger hur mycket sidlayouten ändras när den laddas. Resultatet ligger i intervallet 0-1. Noll betyder inga ändringar och 1 betyder flest förändringar.

Strategier: SEO för e-handel 2023

Så hur ska du som vill använda SEO för e-handel i 2023 ställa till alla ovannämnda trender för att få mest utav din webbsideinnehåll? Läs vidare.

Förståeligt och korrekt innehåll

Enligt Googles nya riktlinjer för sökkvalitetsbedömning är det viktigt att skapa sidor med omfattande innehåll som är faktiskt korrekt, tydligt skrivet och utförligt. Till exempel, om du beskriver din webbplats som en receptsida, ge ett komplett recept som är lätt att följa, inte bara en lista över ingredienser eller en grundläggande beskrivning av maträtten.

Vissa anser dock att innehåller inte alltid behöver vara för utförliga och resonerar att ibland vill folk bara ha ett snabbt och enkelt svar.

Finjustera Core Web Vitals

Enligt Google kommer användarintryck att spela en betydande inverkan på sökningen med början i maj 2023. Du kanske undrar vad Core Web Vitals är för något och vad har att göra med SEO för e-handel i 2023.

Enkelt uttryckt finns det tre kärnelement som Google tittar på när man analyserar sidupplevelsen. Dessa värden inkluderar:

  • Sidans laddningstid
  • Interaktivitet
  • Visuell stabilitet

Dessa tre faktorer spelar en viktig roll i den upplevelse konsumenterna har när de besöker din webbplats. Om du vill öka din ranking under det kommande året föreslår vi att du finjusterar dessa tre element på din webbplats.

Saker som laddningstider kan ha en betydande inverkan på trafiken, vilket påverkar din avvisningsfrekvens. Om du har en onormalt hög avvisningsfrekvens kommer ditt innehåll att tryckas ner i sökrankningen. Eftersom det har påvisats att mer än hälften av konsumenterna lämnar en webbplats om den tar 3 sekunder eller ännu längre att ladda så rekommenderas det att varje sida laddas på två sekunder eller mindre.

Du kan också förbättra din visuella stabilitet genom att förenkla din webbsidedesign. Konsumenter lämnar snabbt en webbplats om för mycket händer på en gång. Det bästa sättet att hålla människor på din webbplats är att använda en enkel design som är full av relevant och värdefull information.

Diversifiera innehåll och engagemangsmöjligheter

Slutligen vill vi prata om att diversifiera ditt innehåll och dina möjligheter till engagemang. Att skapa varierat innehåll och nya möjligheter för interaktioner innebär att användare kommer att ha en anledning att stanna kvar på din webbplats längre, vilket direkt påverkar SEO för e-handel i 2023.

När det gäller att göra ditt innehåll mer omväxlande kan media göra stor skillnad. Nästan hälften av konsumenterna vill ha mer videoinnehåll, så många företagare och marknadsföringsteam har börjat använda visuellt blogginnehåll. Du kan fortfarande rangordna på dessa inlägg genom att SEO-optimera dem och inkludera sökordrika undertexter.

Resultaten visar att videoinnehåll kan hjälpa dig att få mer trafik och förbättra rankningen på alla marknadsföringsplattformar. Till exempel lägger fler företagare till videor på sina målsidor. Denna enkla strategi resulterar i fler konversioner eftersom visuellt innehåll är lättare att smälta in och erbjuder nya sätt att interagera med ditt företag.

Om du vill förväxla dina engagemangsmöjligheter, överväg att lägga till nya sätt att engagera dina kunder och engagera med dig på din webbplats. Du kan till exempel inkludera ditt sociala medieflöde i sidofältet. De flesta är inte villiga att interagera deras privata liv med deras varumärke. Men om du skapar ett snabbt och övertygande sätt på vilket dina kunder eller läsare kan engagera med dig personligen så kommer många av dem välja dina tjänster eller köpa dina produkter.

En effektiv SEO-strategi kan inte klara sig utan video

YouTube har mer än 1 miljard användare. Om du inte skapar videoinnehåll är det dags att börja. Som sagt förväntas video överträffa alla andra former av innehåll.

SEO-optimering förbättrar din synlighet på YouTube. Flera faktorer avgör en YouTube-sökplacering, inklusive hur väl titeln, bildtexten och innehållet i videon matchar användarens fråga. Användarnas engagemang är också en viktig komponent. Så tveka inte att spela in din första video för en lyckad upplevelse med SEO för e-handel i 2023!

Slutsats: SEO för e-handel i 2023

Vi har berättat om de viktigaste trenderna inom SEO för e-handel i 2023. Det är nödvändigt att följa vidareutvecklingen och kunna reagera på det snabbt, men samtidigt är det också nödvändigt att inte överge beprövade sätt att optimera innehåll på för värden som sanning, trovärdighet och användbarhet kommer aldrig att förlora sin giltighet.

Trovärdighet är nämligen en viktig del av SEO. När en kund söker efter något så letar de efter information som de kan lita på. De förväntar sig att sökresultaten ska vara korrekta och tillförlitliga. Att bli placerad högst upp i sökresultatsfälten är ett tecken att du är en pålitlig informationskälla. Konsumenterna vill ha varumärken de kan lita på, och forskning har visat att förtroende är en av de allra viktigaste faktorer för dem.