SEO för e-handel 2023: trender och strategier
SEO för e-handel 2023: trender och strategier
SEO, eller sökmotoroptimering, är nu en väsentlig del av en marknadsföringsstrategi för alla e-handelswebbplatser. Och det är också ett område som förändras alltmer snabbare tack vare utvecklingen av olika nya teknologier såsom röstsökning, artificiell intelligens och utvecklingen av moderna mobila enheter. Google och andra sökmotorer spelade en nyckelroll i detta. Det kan förväntas att förändringarna kommer att bli ännu snabbare under 2023. Så hur kommer SEO för e-handel förändras i 2023?
I denna artikel diskuterar vi några av de viktigaste trender inom SEO-utvecklingen i 2023 samt vilka SEO-strategier experter rekommenderar att alla inom e-handel utnyttjar i framtiden.
Videoinnehåll föredras av sökmotorer
Innehållet kommer att fortsätta att vara kung, särskilt när det gäller det visuella, alltså video och bilder. Google, som håller på att upprepa gång efter gång att bra visuellt innehåll är viktigt för bra sökrankning, definierar kvalitet enligt EAT-principen:
- Expertis
- Auktoritet
- Pålitlighet
Dessa tre faktorer är därför de viktigaste. Glöm inte heller att stödja dina påståenden med siffror, data, fakta. Länk till ansedda webbplatser. Försök att sådana webbplatser länkar till din sida. Välj också lämplig mediatyp beroende på din målgrupp.
Och när man talar om videor är det värt att notera att videoinnehåll kommer att bli väsentlig för sökrankning och även överträffa alla andra former av informationshämtning under de kommande åren. Om du bestämmer dig för att ladda upp innehåll till YouTube så måste du lägga till nyckelord under det.
Bilder blir också mer och mer viktiga i din sökning. Om du inte har optimerade produktfoton är det dags att fixa det. Fler och fler människor använder bilder för att söka efter produkter, få information och börja handla.
Röstsökning påverkar
formen på sökfrågor
Det växande intresset för röstsökning har pratats om länge, men Google förbereder fortfarande stöd för röstsökning på europeiska språk, inklusive svenska.
Röstsökning är dock en viktig del av SEO för e-handel redan idag. Röstsökning liknar naturlig konversation, och långvariga uttryck är vanligare, medan när människor skriver in sin fråga skriftligen tenderar de att uttrycka sig mer sparsamt. Du kan till exempel använda röstsökning för att säga “Vilka är de nya SEO-trenderna för 2023?”
Värdefullt innehåll som svarar på de frågor som din publik letar efter
Innehållet du skapar och delar med din publik är en del av din digitala identitet. Det hjälper dem som läser eller tittar på det förstå vem du är, varför du gör det du gör och vilka värden du har som människa och expert. Sådant innehåll är det primära sättet att bygga upp din online identitet och ett gott rykte samt skapa förtroende utan vilket ingenting kan hända.
För att allt detta ska fungera ska du:
- Vara konsekvent i det innehåll du skapar, i din kommunikationston samt frekvensen för publiceringen
- Publicera trovärdigt innehåll
- Vara en expert inom ämnet
Core Web Vitals eller användarintryck är viktigt
I maj 2023 kommer Google att införa en ny klassificeringssignal, som inkluderar Core Web Vitals-mätvärden, tillsammans med befintliga användarupplevelsessignaler. Core Web Vitals-mätvärden kommer endast att användas i mobilsökning.
Core Web Vitals-rapporten visar hastigheten på din webbplats baserat på användningsdata i verkligheten: de tar hänsyn till hastigheten, responsen och den visuella stabiliteten i sidlayouten:
- Largest Contentful Paint (LCP) anger hur lång tid det tar innan webbsidan har laddas för användaren.
- First Input Delay (FID) anger tiden från användarens första interaktion med sidan till när webbläsaren svarar på den interaktionen
- Cumulative Layout Shift (CLS) anger hur mycket sidlayouten ändras när den laddas. Resultatet ligger i intervallet 0-1. Noll betyder inga ändringar och 1 betyder flest förändringar.
Diversifiera innehåll och engagemangsmöjligheter
Slutligen vill vi prata om att diversifiera ditt innehåll och dina möjligheter till engagemang. Att skapa varierat innehåll och nya möjligheter för interaktioner innebär att användare kommer att ha en anledning att stanna kvar på din webbplats längre, vilket direkt påverkar SEO för e-handel i 2023.
När det gäller att göra ditt innehåll mer omväxlande kan media göra stor skillnad. Nästan hälften av konsumenterna vill ha mer videoinnehåll, så många företagare och marknadsföringsteam har börjat använda visuellt blogginnehåll. Du kan fortfarande rangordna på dessa inlägg genom att SEO-optimera dem och inkludera sökordrika undertexter.
Resultaten visar att videoinnehåll kan hjälpa dig att få mer trafik och förbättra rankningen på alla marknadsföringsplattformar. Till exempel lägger fler företagare till videor på sina målsidor. Denna enkla strategi resulterar i fler konversioner eftersom visuellt innehåll är lättare att smälta in och erbjuder nya sätt att interagera med ditt företag.
Om du vill förväxla dina engagemangsmöjligheter, överväg att lägga till nya sätt att engagera dina kunder och engagera med dig på din webbplats. Du kan till exempel inkludera ditt sociala medieflöde i sidofältet. De flesta är inte villiga att interagera deras privata liv med deras varumärke. Men om du skapar ett snabbt och övertygande sätt på vilket dina kunder eller läsare kan engagera med dig personligen så kommer många av dem välja dina tjänster eller köpa dina produkter.
En effektiv SEO-strategi kan inte klara sig utan video
YouTube har mer än 1 miljard användare. Om du inte skapar videoinnehåll är det dags att börja. Som sagt förväntas video överträffa alla andra former av innehåll.
SEO-optimering förbättrar din synlighet på YouTube. Flera faktorer avgör en YouTube-sökplacering, inklusive hur väl titeln, bildtexten och innehållet i videon matchar användarens fråga. Användarnas engagemang är också en viktig komponent. Så tveka inte att spela in din första video för en lyckad upplevelse med SEO för e-handel i 2023!
Slutsats: SEO för e-handel i 2023
Vi har berättat om de viktigaste trenderna inom SEO för e-handel i 2023. Det är nödvändigt att följa vidareutvecklingen och kunna reagera på det snabbt, men samtidigt är det också nödvändigt att inte överge beprövade sätt att optimera innehåll på för värden som sanning, trovärdighet och användbarhet kommer aldrig att förlora sin giltighet.
Trovärdighet är nämligen en viktig del av SEO. När en kund söker efter något så letar de efter information som de kan lita på. De förväntar sig att sökresultaten ska vara korrekta och tillförlitliga. Att bli placerad högst upp i sökresultatsfälten är ett tecken att du är en pålitlig informationskälla. Konsumenterna vill ha varumärken de kan lita på, och forskning har visat att förtroende är en av de allra viktigaste faktorer för dem.