Matkompaniet

Skribent: Alexander M. Sandvik Mar 02 2023 September 20, 2023

Välkommen Matkompaniet!

Vi på Tribusoft är glada över att få presentera vår nya samarbetspartner, Matkompaniet. Matkompaniet är en matvaru försäljare online med fokus på delikatesser. De har ett brett sortiment med kvalitativa matvaror och matgåvor som har gett matälskare glädje sedan flera år tillbaka.

Vilka är Matkompaniet?

Matkompaniet har funnits sedan 1990 och är importör samt grossist av matvaror, de har flera egna varumärken och säljer förutom dessa även andra kvalitativa varumärken.

Matkompaniet öppnade deras e-handel matkompaniet.se år 2016 och har sedan dess vuxit med deras online närvaro där privatpersoner kan handla en del av deras sortiment. De besitter mycket premium råvaror som de anser har det där lilla extra när det kommer till smakupplevelse och presentation. Deras produkter är väl passande gåvor och är otroligt kvalitativa så passar även de som vill unna sig lite, letar man däremot efter just det, en gåva, så har de en tjänst på deras e-handel som är just det, en matgåva. Denna matgåva skickas med en personlig hälsning till den du vill uppvakta och de får avnjuta härliga smaker samt får en påminnelse om att de betyder mycket för dig, man brukar säga att vägen till hjärtat är genom maten.

Så ser vårt arbete ut för att öka deras organiska trafik

Eftersom vi på Tribusoft är specialister på SEO och kommer att arbeta med matkompaniet löpande för att öka trafiken till deras hemsida. Detta gör vi på flera sätt och ser fram emot att få lyfta deras webbplats till nya höjder.

Vi har inlett vårt samarbete med att göra flera olika åtgärder för deras webbplats direkt på matkompaniet.se, det är viktigt om man vill få mer trafik till sin webbplats genom sökmotoroptimering att framförallt Google förstår vad webbplats handlar om och att innehållet på webbplats beskriver syfte och område väl.

Så vad vi har gjort är att bygga ut information och guider om deras produkter och satt fokus på de söktermer som genererar bra med trafik och inte är alltför hårt konkurrensutsatta. Fördelen med detta blir att vi snabbare kan öka deras trafik och i sin tur deras omsättning utan att behöva arbeta i månaders tid för att konkurrera på de tuffare söktermerna som finns inom matkompaniets bransch.

En annan viktig faktor för att vi ska öka deras trafik är att vi behöver stärka upp deras domän genom att skapa en länkprofil som är stark då Google tolkar en länk som en form av bevis att webbplatsen är pålitlig.

En bra jämförelse till detta är exempelvis en universitetsuppsats där man skriver långt och djupgående om ett ämne som man redogör för, om man då har tagit med endast en källa så finns det inte lika mycket som talar för att det man skriver är korrekt, då man måste jämföra alla olika källor och se vilka som talar för samma sak och vad som är fakta rätt.

Precis som detta så tycker Google att en länk är ett bevis på att din webbplats är bra gjord och att den är en pålitlig källa, men hos google blir det då inte uppsatsen som blir bättre utan istället källan i sig som får bättre relevans och blir högre värderad om den är med i flera “uppsatser”. Så länkarna är viktiga, och dessa erhåller vi till matkompaniet genom att göra blogginlägg på externa webbplatser samt att vi placerar interna länkar på deras webbplats till olika underkategorier för att fördela länk kraften ut till andra undersidor som vi vill ska ranka högre upp i sökmotorerna.

Vårt mål med SEO
för Matkompaniet

Så vad vill vi uppnå med våra kunder som Matkompaniet?

Jo vi på Tribusoft är extremt måna om våra kunder och vill att deras arbete med oss ska bli lönsamt, vårt mål är alltid att öka deras trafik så pass mycket att deras intäkter täcker kostnaderna för SEO och ger dem pengar över så att de känner att samarbetet bidrar med mervärde för dem. Men detta är inte heller endast ett kortsiktigt arbete för oss, vi vill på så bra sätt som möjligt bygga upp deras webbplats för framtiden så att även om de skulle sluta arbeta med SEO skulle resultaten från vår optimering finnas till och ge dem ökad lönsamhet i år därefter, vi ger alltså kunden en grund av styrka som de kommer ha nytta av under en lång period.