På TribuSoft är nu alla HLR-utbildade
På TribuSoft pratar vi ofta om upptid, driftsäkerhet och support. Men nyligen valde vi att fokusera på ett helt annat slags “kritiskt system” – varandra.
För att öka säkerheten på arbetsplatsen och vår förmåga att agera vid en nödsituation har nu varenda medarbetare på TribuSoft genomgått en certifierad HLR-utbildning, inklusive användning av hjärtstartare och grundläggande första hjälpen.
Det här var inte en punkt att kryssa av. Det var en investering i människor – våra kollegor, våra kunder och vårt samhälle.
Varför vi bestämde oss för att utbilda alla
Akuta situationer är ovanliga, men när de inträffar är varje sekund avgörande. Under de första minuterna, innan ambulans eller sjukvårdspersonal hinner fram, är det ofta de som befinner sig på plats som kan göra störst skillnad.
Vi ställde oss en enkel fråga:
Om något skulle hända på kontoret, under ett kundmöte eller på väg till jobbet – skulle vi veta vad vi ska göra?
Vi ville inte att svaret skulle vara “kanske”. Därför beslutade vi att alla på TribuSoft, oavsett roll eller titel, skulle få samma strukturerade och kvalitativa HLR-utbildning.
Våra mål var tydliga:
- Öka chansen att rädda liv vid ett hjärtstopp eller allvarlig incident
- Minska känslan av hjälplöshet i akuta situationer
- Bygga en kultur där säkerhet och omtanke om varandra är en naturlig del av vardagen
Vad HLR-utbildningen innehöll
Utbildningen hölls av certifierade instruktörer och var en kombination av teori och mycket praktisk träning. Under dagen jobbade våra team igenom realistiska scenarier och repeterade momenten tills de satt i ryggmärgen.
Några av huvuddelarna i utbildningen:
- Känna igen en nödsituation – Hur man snabbt bedömer läget, kontrollerar medvetande, andning och larmar 112.
- HLR på vuxna med god kvalitet – Praktisk träning på dockor med fokus på rätt kompressionsdjup, tempo och handplacering.
- Använda hjärtstartare (AED) – När och hur man använder en hjärtstartare – från att starta den och placera elektroderna till att lugnt följa röstinstruktionerna.
- Hjälpa vid luftvägsstopp – Hur man hjälper en vuxen person som satt i halsen, med ryggslag och buktryck, samt vad man gör om personen blir medvetslös.
- Behålla lugnet under press – Träning i stressade rollspelsscenarier där tydlig kommunikation och samarbete är avgörande när varje sekund räknas.
Personer som aldrig tidigare provat HLR gick från “jag vill inte göra fel” till “jag vet exakt vad jag ska göra och i vilken ordning”.
Samma verksamhet – men tryggare människor
På pappret är TribuSoft ett tech- och digitalt tjänsteföretag. I verkligheten är vi en grupp människor som tillbringar en stor del av våra liv tillsammans – på kontoret, i workshops, på events och ute hos kunder.
Att alla är HLR-utbildade förändrar inte våra produkter eller tjänster. Men det förändrar hur tryggt det känns att vara en del av företaget.
- Kollegor känner sig mer säkra på arbetsplatsen, med vetskap om att det finns utbildade personer runt omkring dem.
- Chefer vet att teamen är bättre förberedda om något oväntat skulle inträffa.
- Kunder som besöker oss kan känna sig trygga med att vi tänker på säkerhet i praktiken – inte bara i form av brandövningar och policydokument.
Det är ett litet, men viktigt, extra lager av trygghet i vardagen.
En satsning – men också ett löfte framåt
HLR-kunskaper kan blekna med tiden om de inte fräschas upp. Vi är fullt medvetna om att en enda utbildning inte räcker livet ut. Därför har TribuSoft beslutat att:
- Planera in regelbundna repetitionsutbildningar så att tekniken hålls aktuell och självförtroendet kvarstår
- Göra HLR och första hjälpen till en naturlig del av introduktionen för nya medarbetare
- Ha tydliga rutiner och synlig information på kontoret om hur man agerar vid en nödsituation
Med andra ord är det här inte en engångsinsats för en fin bild i sociala medier. Det är ett långsiktigt löfte om säkerhet och ansvar.
Att ta hand om det som är viktigast
I slutändan byggs företag av människor, inte system. Att investera i HLR-utbildning för alla medarbetare är ett av de mest konkreta sätt vi kan visa att vi värdesätter varandra – inte bara som yrkespersoner, utan som människor.
Vi hoppas att vi aldrig behöver använda de här kunskaperna.
Men om dagen kommer då sekunderna verkligen spelar roll, kommer någon från TribuSoft att veta vad som ska göras. Och det, för oss, gör all skillnad.
Vi rekommenderar varmt Hlr-experten i Stockholm.