Lokal SEO
Lokal SEO & Google Business –
Hur syns man i det lokala söket?
Idag används Google flitigt, oavsett om det är tjänster, produkter eller bara svar på frågor folk söker efter så görs det ungefär 8.5 miljarder sökningar per dag varav lokala sök är 1.5 miljarder av dessa.
Som företag är det därför extremt viktigt att synas i dessa lokala sökresultat för potentiella kunder och förutom att det genererar en stor mängd trafik så är det även högst relevant trafik.
Så nu undrar du som företagare säkert, hur syns man i det lokala sökresultatet? Det är precis vad vi ska gå igenom på denna sida!
Varför är det lokala sökresultatet viktigt?
Om du någonsin varit på resa till en annan stad eller kanske fått ett nytt behov av en tjänst som flytt, städning eller renovering av något slag så har du säkert sökt på google efter detta genom en av dessa typer av sökningar:
“Restauranger nära mig” eller “Restauranger i (stad)”
När du gör detta ser du enkelt vilka restauranger som ligger nära till och kan enkelt välja den restaurang som passar dina önskemål bäst. Detsamma gäller när du söker efter tjänster såsom flyttfirma i (ort).
Det är avgörande för ditt företag att vara synligt i det lokala sökresultatet. De individer som söker på detta sätt letar aktivt efter ditt företags tjänster i ditt område. Inom digital marknadsföring refererar vi till dessa individer som “högkonverterande” kunder. De har en högre sannolikhet att bli kunder tack vare deras specifika sök-intention kombinerat med geografisk närhet.
Vill du höra hur vi kan hjälpa dig?
Hur optimerar man för Lokal SEO & sin Google företagsprofil?
Idag går Lokal SEO och Google Företagsprofiler hand i hand och ger dig möjligheten att täcka två positioner av samma sökresultat och på så sätt ta del av fler kunder. Därför rekommenderar vi att du försöker optimera både en sida på din webbplats för det lokala sökordet samtidigt som du optimerar din företagsprofil. Låt oss börja med företagsprofilen då vi redan berört detta ämnet tidigare.
Vill du höra hur vi kan hjälpa dig?
Så optimerar du din webbplats för lokala sökord: Steg-för-steg
Att skapa specifika lokala sidor på din webbplats har enligt vår erfarenhet som SEO byrå i Stockholm visat grymma resultat för lokala företag och det finns mycket trafik som inte nöjer sig med Googles kartor och företagsprofiler.
Här kommer en steg-för-steg guide om hur du optimerar din sida för lokala sökord:
Steg 4: URL struktur & Metadata
URL/webbadress
Nu när vi ska publicera vår sida för “Städfirma Täby” så måste vi välja en webbadress att publicera den på. Här har du två val som passar två olika företagstyper.