Genom att göra rätt från början har vi lyckats ta stora marknadsdelar inom snus online.
Vad innebär det när jag skriver att vi har gjort rätt från början?
Jag skulle vilja konkretisera ner det till 4 saker.
1. Identifiera rätt sökord
Det handlar inte bara om att göra en sökordsanalys där du hämtar hem alla sökord som du kan hitta från Ahrefs eller Semrush eller om du använder något annat sökordsverktyg. Utan det handlar om att förstå sökbeteendet och vad Google presenterar. Därefter handlar det om att förstå vilka sökord du kommer kunna ranka på när i tiden. Genom att förstå dessa delar kan du på kortare tid nå bra resultat i Google. Precis som de har gjort.
2. Korrekt On-page
Många pratar om best practice, vilket är något som vi följer på TribuSoft också, men den stora skillnaden är att vi tillämpar något som vi kallar för ”Google ger svaret”. Det innebär egentligen att svaret till att topp ranka på ett sökord finnas alltid i första sidan i Google.
Här är det viktigt att förstå att om du vill topp ranka behöver du ha övervägande mängd rankingfaktorer på din webbplats relativt konkurrenterna.
Ett exempel som är greppbart är pagespeed. Om dina konkurrenter på det sökord du vill synas på har 90 +, då kommer du också vilja ha det då Google ser det som en viktig rankingfaktor.
Skulle dessa konkurrenter ha runt 30 säger vi, så blir det ett utmärkt tillfälle för dig att optimera bättre än så för att då har du en ytterligare rankingfaktor till din fördel.
3. Vara snabb på att se tillväxt på nya sökord
I en växande marknad så som Snus online så dyker det upp nya sökbeteenden och genom att identifiera dessa tidigt kommer du ha mindre konkurrens på dessa sökord. Det är alltid enklare att behålla en placering än att inta den.
4. Arbeta smart med länkar
Genom att inte överoptimera tidigt med hjälp av länkar och försöka låta On-page arbetet göra sitt, är det enklare att inta topp placeringar när det är dags att börja bygga länkar.
Skulle du som läst detta vara intresserad av vår hjälp med din SEO är ni varmt välkomna att ringa oss eller maila.