Lokal SEO

Skribent: Linus Pierre Sep 12 2023 November 3, 2023

Lokal SEO & Google Business –
Hur syns man i det lokala söket?

Idag används Google flitigt, oavsett om det är tjänster, produkter eller bara svar på frågor folk söker efter så görs det ungefär 8.5 miljarder sökningar per dag varav lokala sök är 1.5 miljarder av dessa.

Som företag är det därför extremt viktigt att synas i dessa lokala sökresultat för potentiella kunder och förutom att det genererar en stor mängd trafik så är det även högst relevant trafik.

Så nu undrar du som företagare säkert, hur syns man i det lokala sökresultatet? Det är precis vad vi ska gå igenom på denna sida!

Inled en dialog Våra tjänster

Varför är det lokala sökresultatet viktigt?

Om du någonsin varit på resa till en annan stad eller kanske fått ett nytt behov av en tjänst som flytt, städning eller renovering av något slag så har du säkert sökt på google efter detta genom en av dessa typer av sökningar:

“Restauranger nära mig” eller “Restauranger i (stad)”

När du gör detta ser du enkelt vilka restauranger som ligger nära till och kan enkelt välja den restaurang som passar dina önskemål bäst. Detsamma gäller när du söker efter tjänster såsom flyttfirma i (ort).

Det är avgörande för ditt företag att vara synligt i det lokala sökresultatet. De individer som söker på detta sätt letar aktivt efter ditt företags tjänster i ditt område. Inom digital marknadsföring refererar vi till dessa individer som “högkonverterande” kunder. De har en högre sannolikhet att bli kunder tack vare deras specifika sök-intention kombinerat med geografisk närhet.

Vill du höra hur vi kan hjälpa dig?

Hur ser det lokala sökresultatet ut?

Det lokala sökresultatet består av precis som många andra sökresultat av annonser högst upp i sökresultatet och sedan även organiska sidor under. Men förutom detta så består det även av Google business profiler som är integrerade i kartan med en tydlig överblick över företagen, deras omdömen, fysiska adress, öppettider och även länkar till deras hemsida.

Så här ser det lokala sökresultatet ut för till exempel “Städfirma Helsingborg”.

Högst upp utanför bilden ser vi annonserna, sedan ser vi en “Snippet”. En snippet är ett utvalt utdrag som Google visar för att ge sökare svar på sitt sök direkt i Google utan att behöva gå in på sidan. Denna position är väldigt värdefull och kan uppnås med rätt on-page SEO optimering. Sidan är även optimerad för Lokal SEO och detta innebär att den är optimerad för just sökordet “Städfirma i Helsingborg” och inte endast Städfirma.

Under detta i sökresultatet ser man ytterligare en Organisk sida och sedan kartor med Google Business profiler. Hur detta ser ut varierar, oftast ser man kartor innan organiska sidorna men i detta fallet fanns det både snippet och en sida till innan. Detta är troligtvis för att dessa sidor har väldigt högt förtroende i Google genom kvalitativt innehåll med bra lokal SEO optimering och därför prioriteras.

Google Snack Pack

När vi ser kartan med lokala företag som har väl optimerade google business profiler så väljer google ut de 3 med högst förtroende att inkludera i deras så kallade “Snack Pack”. Dessa företag får då synas direkt i Google utan att man behöver klicka sig in på kartan och deras positioner beror på flera faktorer, varav de viktigaste är:

  • Adress – När du söker efter företag så visar Google de som antingen är närmast dig där du är eller de som är närmast och mest centrala i den ort som du söker företag i.
  • Kundomdömen – Kundomdömen är en viktig del för att bygga förtroende hos Google, förutom att ha bra omdömen så bygger du även förtroende genom att svara på recensionerna och visa för sökmotorn att ditt företag är aktivt och tar emot feedback samt ger svar i form av ett tack för ett gott omdöme eller erbjuder kompensation om en kund skriver att de inte är nöjda.
  • Komplett profil – Din profil får även förtroende av Google om den är komplett. Alltså är det viktigt att försöka ge Google så mycket information som möjligt om ditt företag. Exempelvis är det viktigt att du lägger in alla tjänster ni erbjuder, era öppettider, kontaktinformation, företagsbeskrivning, betalningsmetoder, om man behöver boka tid eller om drop in är tillgängligt. Se till att er profil är fullständig helt enkelt!

Hur optimerar man för Lokal SEO & sin Google företagsprofil?

Idag går Lokal SEO och Google Företagsprofiler hand i hand och ger dig möjligheten att täcka två positioner av samma sökresultat och på så sätt ta del av fler kunder. Därför rekommenderar vi att du försöker optimera både en sida på din webbplats för det lokala sökordet samtidigt som du optimerar din företagsprofil. Låt oss börja med företagsprofilen då vi redan berört detta ämnet tidigare.

Så optimerar du din Google företagsprofil – Checklista!

Din företagsprofil och dess synlighet baseras på flera faktorer som påvisar för Google att ditt företag är ett seriöst och aktivt företag. Detta baseras på många olika faktorer och om du uppfyller alla delar i checklistan nedan så kommer du ge ditt företag de bästa möjligheterna för att synas inom googles “Snack Pack”

  • Fullständig information – Du ska fylla i alla delar för ditt företags Googleprofil så gott det går och gärna inte lämna ett enda fält tomt. Detta är det bästa och viktigaste sättet att styrka ditt företags förtroende. Saker som, öppettider, kontaktinformation, adress, företagskategori, tjänster och att tillåta recensioner är extra viktigt.
  • Bilder i profilen – Du bör ha faktiska bilder på ditt företag i din profil och inte några bilder från internet som inte är dina egna. Helst ska du ta dessa bilder själv med en iphone eller kamera som även automatiskt lägger in “Geotaggar” i bilderna vilket är ett sätt för Google att se att bilderna är tagna nära din faktiska adress. Om du inte har geografisk information i dina bilder kan du lägga in det manuellt här.
  • Uppdatera din profil – Du ska även uppdatera din profil med jämna mellanrum, antingen genom att göra uppdateringar kring öppettider för högtider eller lägga till erbjudanden eller events. Detta visar att ditt företag är aktivt och skapar förtroende hos Google.
  • Svara på ALLA era recensioner – Du bör alltid svara på recensioner, oavsett om de är bra eller dåliga. Du ska självklart försöka hitta en kompensation när en kund inte är nöjd men det viktigaste är att du svarar på alla dessa recensioner då det är en stark signal att ert företag är aktivt och bryr sig om användarnas feedback.
  • Off page optimering – Off page optimering för din google business profil fungerar lite annorlunda än när det gäller SEO. När det gäller din Google företagsprofil så handlar det om att ditt företag finns med i populära “Gula sidorna” arkiv. Ett exempel på detta är Eniro, Hitta, Facebook, Reco, Cylex och liknande register. Detta tolkar Google som något ett seriöst företag gör och ger er därför större förtroende.

Om du går igenom denna checklista och utför varje steg så noggrant du kan så är det högst sannolikt att du tar en position i Googles “Snack Pack”. Vi vet att det kan kännas som mycket jobb men vi lovar att det är värt det.

Om ni behöver hjälp med optimering av eran företagsprofil kan ni alltid vända er till oss på TribuSoft. Vi har lång erfarenhet av att optimera företagsprofiler och ser fram emot att kunna hjälpa er!

Vill du höra hur vi kan hjälpa dig?

Så optimerar du din webbplats för lokala sökord: Steg-för-steg

Att skapa specifika lokala sidor på din webbplats har enligt vår erfarenhet som SEO byrå i Stockholm visat grymma resultat för lokala företag och det finns mycket trafik som inte nöjer sig med Googles kartor och företagsprofiler.

Här kommer en steg-för-steg guide om hur du optimerar din sida för lokala sökord:

Steg 1: Finn dina sökord – Sökordsanalys

Det första steget för all sökmotoroptimering är att finna vad folk söker på för att förstå hur du ska optimera din webbplats. Detta kan vara sådant som “Flyttfirma Örebro”, “Städfirma Helsingborg” eller andra sökord som kunder använder för att hitta din webbplats. För denna steg-för-steg guide kommer vi att låtsas att vi har en städfirma som ligger i Täby, lite norr om Stockholm.

Vi kommer i detta steg använda oss av Google sökordsplaneraren då detta är ett gratis sökordsverktyg som även har väldigt korrekta data. Vårt mål kommer vara att försöka hitta det sökord som har högst sökvolym relaterat till vår företagstyp.

Vi sökte på städning i Täby då vi antog att detta var det som folk sökte på när de letade efter de tjänsterna vi erbjuder men ser i googles verktyg att det folk söker efter är “Städfirma Täby” och “Städfirmor Täby”. Vi ser även att folk söker efter specifika städtjänster i Täby och får därför ideen att även skapa sidor som representerar dessa sökord och hänvisa till dessa undersidor från vår hemsida där vi kommer optimera för vårt huvudsökord “Städfirma Täby”.

Steg 2: Skapa innehåll som har till syfte att synas på sökordet

Vi skapar i detta steg upp innehåll för sökordet genom att behandla sökordet i google. Då vår städfirma inte har tillgång till några dyra SEO verktyg så använder vi oss återigen av Google för att samla information på hur andra städfirmor har skrivit sitt innehåll och försöker efterlikna den röda tråden som finns hos dessa.

Ett bra sätt att göra detta på är att jämföra de sidorna som rankar plats 1-5 i det organiska sökresultatet och se vad för innehåll de har gemensamt. Alltså, har alla sidor recensioner? Vad är deras översta rubrik (H1 rubriken)? Vad skriver de om i helhet?

När vi gör detta för vårt sökord så ser vi att alla sidor har “Städfirma Täby” som deras H1 rubrik. Därefter skriver de om sig själva och vad som genomsyrar deras städfirma. De har även alla ett avsnitt om hemstädning och vissa har om fler av sina tjänster. Dessutom ser vi att 3 av de 5 sidorna har Reco omdömen interagerade på sin webbplats och vi ser även en korrelation mellan hur högt de syns och om de har dessa omdömen eller inte.

Vi skapar nu en text som har denna strukturen:

Rubrik H1: Städfirma täby
Först skriver vi en inledning, denna inledning ska ha sökordsvarianter i sig som hänvisar till vad vårt företag är.Ett exempel på en sådan inledning kan vara :

”Bor du i Täby och behöver städhjälp? Vi på (företagsnamn) är en städfirma i Täby som brinner för renlighet, miljömedvetenhet och självklart nöjda kunder! Vi erbjuder dig som söker städhjälp skräddarsydda städtjänster helt på dina villkor. Oavsett om det gäller hemstädning, kontorsstädning, byggstädning, fastighetsstädning eller trappstädning så har vi städtjänsterna för dig!”

Sedan hänvisar vi högt upp på sidan att man ska kontakta vår städfirma i täby för städtjänster av högsta kvalitet.

Rubrik H2: Välj vår städfirma för ett rent hem!
Skriver om hemstädning, våra erfarenheter, om vi erbjuder löpande hemstädning, eventuellt kvadratmeterpris, även före och efter bilder från tidigare genomförda hemstädningar.

Rubrik H2: Våra städtjänster i Täby
En kortare del med våra tjänster av städning i Täby, vi länkar härifrån till specifika sidor för dessa städtjänster i Täby med en läs mer knapp.

Rubrik H2 och H3: företagsspecifika rubriker
Vi skriver rubriker baserade på vårt företag specifikt, vi kanske förklarar att vi tillåter RUT direkt på fakturan, att vi erbjuder nöjd kund garanti, fasta priser, löpande städning utan bindningstid.

Vi skriver alltså gärna om allt vi erbjuder och skriver alltid med kunden i huvudsyfte och inte för Google. Vi vill förutom att synas i Google även skapa en sida som konverterar och ger kunden svar på alla frågor som de kan tänkas ha.

Steg 3: Tekniska optimeringar & Ytterligare on-page optimeringar

Nu när vi har skapat innehållet och lagt till bilderna så laddar vi upp detta på vår webbplats. Detta gör vi på en privat sida då vi har fler optimeringar att genomföra innan vår sida publiceras.

Vi genomför nu optimeringar för:

1. Bilder :

Dina bilder ska taggas med ALT attribut, i attributet vill du gärna ha en sökordsvariant som beskriver bilden. Ett exempel kan vara “Bild innan hemstädning hos (företagsnamn) i Täby” och även “Bild efter hemstädning hos (företagsnamn) i Täby” på dina före och efter bilder som fanns under den första H2 rubriken på din sida. På detta sätt får du in området, din städfirma, och även hemstädning som sökord i bildernas attribut.

2. Se över din H struktur:

H strukturen är strukturen för dina rubriker och ett sätt för google att förstå vilka rubriker som är mest relevanta. H strukturen märks ut i HTML men oftast när du använder en pagebuilder som WordPress eller elementar för att bygga din webbplats kan du enkelt välja attribut för dina rubriker. En bra H struktur har endast en H1 rubrik, flera H2 rubriker om dina tjänster och ditt företag och sedan några H3 rubriker som är relevanta men inte lika relevanta ditt sökord som H2 rubrikerna. Exempelvis kanske du väljer att placera en H2 rubrik när du beskriver dina städtjänster och en H3 rubrik när du skriver om din nöjd kund garanti.

3. Mobilvänlighet:

Att din sida går att besöka och förstå för mobila enheter är viktigt för Google. Över hälften av alla användare på Google söker genom sin mobil så det är en otroligt viktig ranking signal att din webbplats går att använda på mobilen. Du bör alltid testa din webbplats på din mobil och se om du behöver göra ändringar för att allt innehåll ska synas och gå att interagera med på rätt sätt.

4. Pagespeed / Är din sida snabb nog?:

En annan viktig ranking faktor för Google är att din webbplats är snabb. Om din webbplats är långsam på att ladda in så kommer dina användare att studsa, alltså kommer de gå tillbaka ut till sökresultatet och hitta en annan webbplats. Detta gör att Google prioriterar att visa sidor som laddar snabbt högst upp. Du kan testa din webbplats hastighet genom att använda pagespeed insights.

Du vill sikta på att minst få en prestanda score på 70. Om du inte uppfyller detta så kan du oftast enkelt optimera detta med att skaffa ett plugin som hjälper till att komprimera dina bilder på webbplatsen. Vi brukar använda oss av verktyget NitroPack.

Grymt! Då har vi optimerat H strukturen ordentligt samt vår mobilvänlighet och även sett till att vår sida är snabb och har rätt attribut på bilderna.

Meta Titel och Beskrivning

Det sista steget innan du publicerar din webbsida är att fixa till det som ska synas i Googles “Skyltfönster”, alltså utdraget från din webbplats som ska synas i sökresultatet.

Såhär kan det se ut:

Om du inte skriver någon Meta Titel eller Metabeskrivning så kommer Google skapa sin egen utifrån ditt innehåll på sidan. Men precis som med företagsprofilen så är det en förtroendefaktor att du har en komplett sida med alla fält ifyllda.

En meta titel ska ha max 60 tecken och du bör inkludera ditt huvudsökord och även ditt företagsnamn, en fördel är att ha med något säljande. På bilden ovan ser du att företaget skyltar med sina låga priser för hemstädning, detta kan vara en bra strategi.

Metabeskrivningen ska ha mellan 130 och 156 tecken och innehålla ditt huvudsökord samt vara en säljande text som lockar användarna, skriv om vad ni gör extra bra.

Klart för att synas i sökresultatet!

När du har fullföljt alla dessa steg så kommer din webbsida inom tid indexeras i Google och börja klättra i placeringar för ditt sökord. Du kan påskynda indexeringsprocessen genom att snabb-indexera den genom search console.

Ytterligare Off-Page Optimering

Vad gäller off page optimering så kan det faktiskt ibland inte behövas för lokala sökord men detta beror på konkurrensen. Om du aldrig har hört om “off-page SEO” förut så betyder det kortfattat att bygga länkar till din webbplats som visar för Google att andra tycker om och hänvisar sina besökare till dig. I Googles ögon så fungerar en länk ungefär som en “källhänvisning” fungerar i en uppsats och betyder att du erbjuder bra innehåll, information och tjänster om andra webbplatser hänvisar till dig.

Det kan vara svårt att bygga länkar om man är ett litet företag då andra webbplatser oftast vill ha ganska bra betalt för dessa. Mitt tips som SEO specialst för dig som bedriver ett mindre lokalt företag är att samtala med andra företag i din ort som sysslar med närliggande men inte konkurrerande tjänster om ni kan byta länkar med varandra. Alltså att du länkar till dem från din webbplats i utbyte mot att de länkar till dig.

I vårt exempel om städfirma täby så gör jag då helt enkelt så att jag söker efter flyttföretag, renoveringsföretag, målare, och andra hushållsnära företag som inte arbetar med städning i täby och undrar om de är intresserade av att byta en länk med mig där jag länkar till dem med texten “flyttfirma i Täby” och de länkar till mig med texten “Städfirma i Täby”.

Du måste agera säljare för att få in bra länkar till ditt städföretag, andra bra tillvägagångssätt kan vara att till exempel erbjuda företag en gratis städning i utbyte mot en länk.

Behöver du hjälp med lokal SEO?

Om du behöver hjälp med din SEO, oavsett om det gäller lokal SEO eller stora generella sökord så har vi på TribuSoft kompetensen och viljan att hjälpa dig! Vi har många års erfarenhet av att ranka webbplatser högt upp i Google och öka trafiken för våra kunder. Vi erbjuder priser som är bland de bästa på marknaden och levererar grymma resultat!

Vill du höra hur vi kan hjälpa dig?