Optimera din GMB för lokal SEO & maps
I det lokala sökresultatet så finner man ofta kartor i rankingen med olika företags Google business profiler. Därför är det även bra att optimera sin Google business profil (GMB) för att synas och få ta del av synligheten i kartorna.
Hur optimerar man GMB?
Att optimera sin företagsprofil i Google gör du genom att se till att den först och främst är komplett. Fyll i all information om ditt företag och se till att ingenting som Google frågar efter är tomt. Vilka tjänster ni erbjuder, vad för företag ni är, era öppettider, en lång och en kort beskrivning av företaget, lägg till bilder, länka er hemsida, fyll i kontaktinformation, betalningsmetoder, med mera.
Detta ska ni göra då Google ser en komplett profil som ett mer seriöst företag och kommer prioritera er i sökresultatet över ofullständiga profiler.
Hur rankar Google sökresultatet för kartor?
De viktigaste faktorerna för Googles kartplaceringar är följande:
Vart söker du ifrån?
Om du söker efter ett företag så kommer Google i första hand prioritera företag som ligger närmast dig som söker.
Är företagsprofilen komplett?
En komplett företagsprofil är som tidigare nämnt väldigt viktigt och kommer ge dig förtur i rankingen över företag som inte har en komplett profil.
Är företaget aktivt?
Detta mäter Google genom om du svarar på recensioner som görs av ditt företag och hur lång svarstid du har. Ett företag som svarar på sina recensioner snabbt och har bra kundkontakt är en stark signal för ett seriöst företag.
Finns det bilder i profilen? (Geotag)
För Google är det viktigt att det finns bilder på företaget, men förutom att du har bilder är det även viktigt att bilderna kommer från just ditt företag. Google kollar så att det inte är foton tagna från fotobanker och även vart fotot är taget. Det är fördelaktigt att ta sina bilder själv eller att tagga om sina bilder med en geografisk tagg som visar att bilden kommer från ert företags adress.